Celeste Ng: Kis tüzek mindenütt

Műfaj: családregény
Eredeti cím: Little Fires Everywhere
Megjelenés éve: 2018, 2020
Kiadó: Európa
Oldalszám: 384
Értékelése Molyon: 88%

Shaker ​Heights. Cleveland nyugodt, virágzó külvárosa, ahol a házak színétől a szabályos keresztutakon át a lakók sikeres életéig minden tökéletesen elrendezett. Itt él Mrs. Richardson négy gyermekével és ügyvéd férjével. Elena a környék mintalakója, helyi újságíró, és legfontosabb alapelve a szabályok betartása.
Ebbe az idilli kertvárosi buborékba költözik Mia Warren, a titokzatos fotóművész és egyedülálló anya, valamint tinédzser lánya, Pearl, akik a Richardson családtól bérelnek házat, de rövid idő alatt már nemcsak albérlők lesznek, hanem a szomszéd gyerekek életében is fontos szerepet kezdenek el betölteni.
A rejtélyes múltú Mia azonban felbolygatja a gondos rendben élő közösség mindennapjait, amikor Richardsonék barátai egy kínai-amerikai kisbabát szeretnének örökbe fogadni, ám váratlanul felbukkan a gyermek igazi anyja. Drámai küzdelem kezdődik, amely megosztja a város lakóit, és végül Mia és Elena ellentétes oldalra kerülnek. Elena eltökélt szándéka lesz, hogy leleplezze a nő titkait, de megszállottsága váratlan és visszafordíthatatlan következményekkel jár. És mindeközben egy családi házban egy szikra lángra lobban.
Regény a súlyos családi titkokról, az anyaság kegyetlen nehézségeiről, és annak a veszélyeiről, ha elhisszük, hogy a szabályok követésével mindig megakadályozhatjuk a katasztrófákat.

A Kis tüzek mindenütt megjelenése óta kitartóan szerepel a New York Times bestseller listáján, a legjobb szépirodalmi műnek választották meg a Goodreads olvasói 2017-ben, és már több mint húsz országban keltek el a kiadás jogai. A regényből Reese Witherspoon és Kerry Washington főszereplésével a Hulu készít sorozatot.

"Nem véletlenül vannak a szabályok: ha betartjuk őket, sikeresek leszünk; ha nem, akkor esetleg porig égetjük a világot."

Értékelésem:
A könyvben két nagyon eltérő életmódú és múltú család történetét ismerhetjük meg, akik sorsa gazdag táptalajul szolgál olyan érzékeny és fontos témák felsorakoztatásához, mint a rasszizmus, az anyaság, vagy a szülő-gyermek viszony. Celeste Ng zseniálisan világít rá arra, hogy az életben nem minden fekete vagy fehér, s hogy olykor egyáltalán nem egyértelmű az állásfoglalásról való döntés. 

Richardsonék jómódú, befolyásos emberek, tökéletes élettel, mely valójában egy részletesen megálmodott és kidolgozott terv része a gondtalan és tiszta életmód fenntartása érdekében. Elena meg van róla győződve, hogyha az emberek követik a szabályokat, minden az elképzelésük szerint alakul, s meg sem fordul a fejében, hogy egyesek nem azért szenvednek, mert letértek a helyes útról, hanem mert így hozta a sors. Csodaszép családdal büszkélkedhet, gyermekeire fényes jövő vár, férje ügyvéd, ő pedig újságíró a helyi lapnál, s az anyagiak felőli aggodalom sem nehezedik a vállára. Nincs mit titkolnia, nincs szennyese, mindet nagyon szépen eltervez és kiszámít, s ebbe a képbe furakodik be Mia Warren a lányával, Pearlel, akik először még csak a városban lévő másik házukat bérlik, majd egyre inkább részeseivé várnak Richardsonék hétköznapjainak. Mia múltja korántsem tiszta, magánügyeit nem tárja a világ szeme elé, s eddigi élete minden, csak nem megtervezett és gondosan felépített. Művész, autóját újabb és újabb ötleteinek szeszélye hajtja, így nem rest csomagolni és továbbállni, amennyiben érzi, hogy máshol akad dolga. Vándor életmódot él, s lányát is erre a sorsa ítéli, aki kénytelen egyik pillanatról a másikra félbehagyni egy könyvtári könyvet, örökre becsukni maga mögött egy osztályterem ajtaját, s valahol másutt, limlomokból összeeszkábálni ideiglenes fekhelyét. Barátokról, szorosabb kötődésekről nem is mer álmodni. Ezúttal azonban más a helyzet, ugyanis Richardsonékhoz egyre közelebb kerül, szinte családtaggá válik, s végre ő is bekapcsolódhat a tinik zűrös életébe. 

Ahogy a két család élete egyre inkább összefonódik, Mia titkai lassan a felszínre szivárognak, felvezetve a kérdést, miszerint mitől válik anyává egy nő: a biológiai jogtól, a vérségi köteléktől, vagy attól a végtelen és kimeríthetetlen szeretettől, melyet gyermeke iránt érezni képes? Láthatjuk a kapcsolat másik szereplőjének gondolatait is, a gyermek felől jövő érzéseket, s elmerenghetünk rajta, hogy mi alapján dönt a szív, hogy kit fogad el anyjának, kit tud minden feltétel nélkül szeretni, bárhová követni? Hogy lesz az édesanya az életünkben az a személy, aki miatt akár szó szerint is felégetnénk magunk mögött mindent, előtérbe helyezve a hozzá fűződő érzelmeinket? Nemcsak Mrs. Richardsonon és Mián, valamint gyermekeiken keresztül olvashatunk erről a természetes és mégis olyan bonyolult kötelékről, hanem bekúszik a történetbe még egy kiemelkedő szál is, mely az anya-gyermek kapcsolat mellett már a rasszizmust is középpontba állítja. Sok olyan kérdés és téma felmerül, amikről nem lehet egyértelműen véleményt alkotni, s ahogy egyre több érvet vonunk be a folyamatba, úgy lesz egyre nehezebb ítéletet hozni. 

Celeste Ng mindenféle szégyenérzet nélkül, a maga valójában vonultatja és tárja fel az olvasó előtt a fekete és fehér összes árnyalatát, elegáns nyersséggel párosítva. Nem hagyja, hogy elfordítsuk a fejünket, átlépjünk a dolgokon, mások döntéseiről könnyelműen véleményt alkossunk - hanem az élet kemény dolgain keresztül elénk állítja a tényeket, hogy aztán minden józan gondolatot elsöpörjön a szív, valamint az anyai és a gyermeki szeretet ereje (olykor egymással vetekedve), mely nem gondolkodik, nem mérlegel, nem sorakoztat fel millió érvet, hanem érez. 

Értékelés: 5/5

Ha tetszett a bejegyzés: iratkozz fel, kövess Facebookon,  Molyon vagy Instagramon. :) 

Megjegyzések